 | 
Johann Sebastian BACH, Cantate "Ich hatte viel Bekümmernis" (J'avais tant de peine), BWV 21, Rosl SCHWAIGER, soprano, Lorna SYDNEY, alto, Hugues CUÉNOD, ténor, Alois PERNERSTORFER, basse, Karl MAYERHOFER, hautbois, Daniel PINKHAM, clavecin, Kurt RAPF, orgue, WIENER KAMMERCHOR, WIENER SYMPHONIKER, Jonathan STERNBERG, Bach Guild BG-501 H8-OP-9965/66, 1950, Wien
Johann Sebastian Bach compose cette cantate à Weimar en 1714, elle fut créée le 17 juin 1714, le 3e dimanche après la Trinité. Il est toutefois écrit sur le catalogue personnel de Bach "e per ogni tempo", ce qui indique que cette cantate était appropriée à toute circonstance.
Le texte avec une traduction interlinéaire en français peut être consulté sur cette page du site www.bach-cantatas.com.
Avec cet enregistrement la 'Bach Guild' inaugurait sa nouvelle série des cantates de Bach. Le texte du verso de la pochette donne les indications suivantes sur les instruments utilisés:
"[...] For this recorded performance, as for all other releases of The Bach Guild, the size of the choral and orchestral forces employed has been held within the limits of that employed by Bach himself. Too often, in the performance of Bach choral works, the number of musiciens used is so overwhelming that many of the contrapuntal lines become obscured and the result is a huge blur of sound. In this reading, the chorus numbered twenty-four voices in all, with six on each part. The orchestra, comprising members of the Vienna Symphony Orchestra, employed four first violins, four second violins, three violas, two Cellos and two basses.
The organ was an 18th century positif especially resurrected from a museum for these records. Its discreet volume and timbre are eminently better suited to its accompanying role than those of a modern organ. Incidentally, occasional pings and thumps heard before the organ starts operation are inherent in its 200 year old mechanism. The trio of trumpets employed in the final Alleluja chorus are also authentic, being eight-foot Bach instruments capable of negotiating their extremely difficult high parts with ease and with the proper tonal balance. While the inscription on the title page indicates that Bach originally wrote a tympani part for the last movement of Cantata No. 21, it has not cme down to us. For this performance, the conductor reconstructed a part in appropriate style. Lorna Sydney, Alois Pernerstorfer and Rosl Schwaiger are members of the Vienna State Opera. Hugues Cuenod is a distinguished French lieder singer who worked for many years with Nadia Boulanger.
The Bach Guild wishes to express its gratitude to Professor Martin Bernstein, noted Bach expert of New York University, for his cooperation and invaluable assistance in hoice of tempi, scoring and other matters of interpretation. Due thanks must also go to The Bach Guild's Honorary Board of Advisors: Professor Marion Bauer of the Juilliard School of Music and New York University; Dr. Felix Guenther of New Haven State Teachers College; Dr. Hans Rosenwald, Dean of the Chicago Musical College and Editor-in-Chief of Music News Magazine; and to Mr. Gerald Gelbloom of Peabody Conservatory. Finally, a vote of appreciation for the gifted conductor, Jonathan Sternberg, who in the final analysis brought all plans to fruition.[...]"
Les solistes - Rosl SCHWAIGER, soprano, Lorna SYDNEY, alto, Hugues CUÉNOD, ténor, Alois PERNERSTORFER, basse - sont tous très bien connus, ainsi que les instrumentalistes Karl MAYERHOFER, hautbois, Daniel PINKHAM, clavecin, Kurt RAPF, orgue. Ils sont accompagnés par le WIENER KAMMERCHOR et des membres de l'Orchestre Symphonique de Vienne, le tout sous la direction de Jonathan STERNBERG. Il s'agit de son premier enregistrement de cette cantate: sur le site www.bach-cantatas.com l'enregistrement est daté 1950. Ceci est confirmé par le fait que la parution de ce disque est mentionnée dans le 1er supplément du WERM, couvrant la période avril 1950 - mai/juin 1951. Quelques années plus tard Jonathan Sternberg va en faire un deuxième enregistrement, mais avec d'autres solistes.
Voici donc...
Johann Sebastian Bach, Kantate "Ich hatte viel Bekümmernis" (3. Sonntag nach Trinitatis), BWV 21, Rosl Schwaiger, soprano, Lorna Sydney, alto, Hugues Cuénod, ténor, Alois Pernerstorfer, basse, Karl Mayerhofer, hautbois, Daniel Pinkham, clavecin, Kurt Rapf, orgue, Wiener Kammerchor, Wiener Symphoniker, Jonathan Sternberg, Bach Guild BG-501 H8-OP-9965/66, 1950, Wien
1. Sinfonia 03:17, 2. Ich hatte viel Bekuemmernis (Chor) 03:08, 3. Seufzer, Traenen, Kummer, Not (Sopran Arie) 04:00, 4. Wie hast du dich, mein Gott (Tenor Rezitativ) 02:08, 5. Baeche von gesalznen Zaehren (Tenor Arie) 07:08, 6. Was betruebst du dich, meine Seele (Chor) 04:55, 7. Ach Jesu, meine Ruh (Sopran, Bass Rezitativ) 01:57, 8. Komm, mein Jesu, und erquicke (Sopran, Bass Arie) 06:28, 9. Sei nun wieder zufrieden, meine Seele (Chor) 05:38, 10. Erfreue dich, Seele, erfreue dich, Herze (Tenor Arie) 03:14, 11. Das Lamm, das erwuerget ist (Chor) 03:38
que je vous offre et que vous pouvez obtenir en...
______________________________CLIQUANT_ICI______________________________
pour un download sur mon site, ou en...
______________________________CLIQUANT_ICI______________________________
pour un download sur Filefactory.
The Bach Guild BG-501 H8-OP-9965/66 1A -> WAV -> léger à moyen DeClick avec ClickRepair, des réparations manuelles - > FLAC
11 fichiers FLAC, 2 fichiers CUE (*) et 1 fichier PDF dans 1 fichier ZIP
(*) 1 fichier CUE pour les fichiers décomprimés en WAV et 1 fichier CUE pour les fichiers comprimés FLAC, si votre logiciel peut utiliser directement les fichiers FLAC.
|  |